Sociaal Incasseren is een noodzakelijke keuze

25 maart 2019  |  Door: Jaime Jorba Bos

Kijk eens mee naar deze situatie: een grote groep kwetsbare Nederlanders waarbij de schulden zich elk jaar opstapelen. Een steeds uitzichtlozere situatie. Troosteloos denk je wellicht, maar daar denk ik anders over. Er is wel degelijk een uitweg, die opstapeling van schulden komt namelijk niet uit de lucht vallen. Ieder jaar opnieuw brengen incassobureaus en deurwaarders meer dan 1 miljard euro in rekening, een stevig aandeel in de groei van nieuwe schulden.

Maatschappelijke schade: 11 miljard euro

Naast de hoge kosten die een betalingsachterstand met zich meebrengt, krijgt een debiteur ook te maken met de druk die incassobureaus en deurwaarders opvoeren om de betaling ‘af te dwingen’. Dit zorgt voor stress en is daarmee voor een deel contraproductief. Toch vreemd dat je als schuldeiser iemand inhuurt om de onbetaalde facturen te verhalen als daarmee meer schulden en meer stress ontstaat, de kans op inning afneemt en de klantrelatie (als die nog actief is) verstoord wordt. Heeft de schuldeiser nagedacht over het risico van extra kosten die hij een deurwaarder moet betalen wanneer het niet bij de klant verhaald kan worden? Het huidige incassobeleid is niet alleen schadelijk voor de debiteur en de schuldeiser maar ook de maatschappij betaald mee aan de groeiende schuldenproblematiek. Jaarlijks kost ons dit al 11 miljard euro en dit bedrag groeit mee met de stijgende schulden. Staan we dan met de rug tegen de muur? Mensen die producten en diensten afnemen moeten toch betalen?

Wie baseert zijn beleid op basis van 1% van de doelgroep?

We moeten in Nederland af van het denken in ‘wil niet betalen’ of ‘kan niet betalen’. Natuurlijk zijn er mensen die met opzet niet betalen, de echte fraudeurs. Uit onderzoek blijkt echter dat er bij meer dan 99% van de wanbetalers geen enkele sprake is van opzet. Meestal is er sprake van te weinig inkomen, pech, slechte financiële kennis en regelmatig worden er financieel ook domme keuzes gemaakt (compensatiegedrag). Maar dit zijn hele andere motivaties dan echte onwil. Als we ervan mogen uitgaan dat er geen sprake van opzet is en meestal te weinig inkomen, waarom voeren we dan hoge kosten door als we kunnen concluderen dat dit een negatief effect heeft?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

We laten ons leiden door ouderwetse gedachtes, bestaande wet- en regelgeving, marktwerking en wat zogenaamd de norm is. Maar ik daag je uit, want het kan anders! Ga in gesprek met je incassopartner over een andere beloningsstructuur. Betaal ze juist om incasso(kosten) te voorkomen en je klant te helpen met het oplossen van schulden. Zolang je als schuldeiser niet betaald voor incassodiensten, omdat de debiteur ze wel betaald, zal er niks veranderen. Om over kick-backfee’s en de hoogste bieders op te verkopen vorderingen maar niet te praten.

Toch eens praten met uw incassopartner?

Met Sociaal Incasseren los je alle bovenstaande problemen op. Je incasseert alsnog de openstaande factuur maar creëert minder of geen nieuwe schulden bij je klant. Door een klantvriendelijke aanpak voorkom je stress bij je klanten waardoor de dialoog actief blijft en benut je het contact om je klant te helpen met het oplossen van al zijn schulden. Zo werk je aan financieel gezonde en loyale klanten die ook klant kunnen blijven. Financieel interessant, goed voor het imago van je organisatie en dienstbaar aan de maatschappij. Win-win-win J!

Wil je huidige incasso-organisatie niet mee veranderen? Bel ons voor een afspraak op 010-7900633.