Terug naar overzicht

Blog Jaime op Missie: Sociaal ondernemerschap

blog
Selina van Loon16 November 2022
  • Deel:

Waarom sociaal ondernemerschap belangrijk is voor een betere wereld.

Jaime

Wanneer is het genoeg?

Veel bedrijven hebben duurzaamheid al hoog op de agenda staan. Maar dat is niet voldoende. Momenteel volgen diverse crisissen elkaar in hoog tempo op, denk o.a. aan het klimaat, de vluchtelingencrisis, de wooncrisis en de energiearmoede. Dit zijn geen losse incidenten, maar een aaneenschakeling van keuzes die wij als mensen gemaakt hebben. Het is het gevolg van o.a. korte termijn visies, te 'goedkope' oplossingen, te weinig gedurfde en radicale keuzes. Welke uiteindelijk op de lange termijn leiden tot minder welzijn. Zo stelt het Nederlands Jeugdinstituut dat zes op de tien jongvolwassenen vreest dat de wereld voor hun (klein)kinderen minder leefbaar wordt. Het zit in ons: we willen optimaliseren, efficiënter, effectiever, meer en perfectie. Maar de grote vraag is: gaan we er nu écht op vooruit bij winstmaximalisatie? De overheid is aan zet en moet maatregelen nemen. En: welke rol speelt het huidige bedrijfsleven en de wijze waarop we ondernemen, in de strijd voor een leefbare wereld?

“Wij; het bedrijfsleven, de overheid en de consumenten (ook ik, Jaime) hebben er een potje van gemaakt het afgelopen decennia”. Jaime: “Ondernemingen hebben de grenzen ruimschoots overschreden, allemaal ten koste van de leefbaarheid van onze wereld. Denk aan het goedkoop inwinnen van grondstoffen, de lage salarissen voor medewerkers en slechte arbeidsomstandigheden. Allemaal met winstmaximalisatie als doel. Waar zijn we mee bezig? Dit moet én kan anders.”

Van winst naar ‘impact first’

Sociaal ondernemerschap is hierop het antwoord. Het is tijd voor bedrijven om de focus te verleggen van winst als hoofd drijfveer naar een ‘impact first’-strategie. Hiervoor is een ander economisch model vereist waarbij de winst die een onderneming maakt voor een groot deel terug wordt gegeven aan de maatschappij. Elke commerciële ondernemer die financieel succesvol is heeft eigenlijk een morele verplichting richting de wereld en de maatschappij om iets goeds te doen met dat succes. Sociaal ondernemerschap zou geen niche moeten zijn, maar een standaard. Voor veel ondernemers is dat een worsteling omdat de meeste organisaties zijn ontstaan met een visie op winstmaximalisatie. En vanuit de gevestigde orde is het dan heel lastig om deze visie om te buigen.

Jaime: “Natuurlijk is er ook winst nodig om een gezonde onderneming te drijven. Maar daar zit de crux. Er is een verschil tussen organisaties die winst als missie hebben en organisaties die sociale impact willen realiseren. Het streven naar enkel en alleen winst zorgt voor o.a. uitputting van de aarde met klimaatverandering als resultaat. Sociaal ondernemers onderscheiden zich en gebruiken winst als middel om maatschappelijke meerwaarde te creëren.” Hoe balanceer je tussen financieel succes en impact maken? Je moet het idee loslaten dat het twee uiteinden van een spectrum zijn. Je kunt veel impact maken door financieel succes, maar veel impact maken kan ook leiden tot financieel succes. Het is eigenlijk een organisch geheel – met synergie in het midden.

Zo stroomt de winst van Faircasso terug in de Stichting Faircasso Foundation. Deze stichting faciliteert hulp bij schulden. Zo spreken we dagelijks met debiteuren die een financiële hulpvraag hebben. Kleine problemen lossen onze vrijwilligers intern op. Bij grotere problematiek schakelen we lokale hulpverleners in voor een schuldhulptraject. Zo’n traject kan soms jaren duren. Daarom blijven wij gedurende deze periode in contact met de debiteur, net zo lang als nodig is.

Jaime: “Wat vaak vergeten wordt is dat wij niet minder incasseren dan een traditioneel incassobureau. Sterker nog: wij besparen enorm op de kosten. Voor de opdrachtgever, de debiteur en daarmee de maatschappij. Ook de stakeholders ervaren er voordelen van. Daarmee hebben we een gezonde onderneming, een positief imago én maken we impact."

Intrinsieke motivatie

Om de stap naar sociaal ondernemerschap te maken is het belangrijk dat alles wat binnen een organisatie gebeurt in het teken staat van duurzaamheid en (sociaal) impact maken. Dit valt of staat met de intrinsieke motivatie. Jaime: “Zo zag ik onrecht in een systeem waarbij werk onethisch werd uitgevoerd, mensen die onjuist werden behandeld en een oneerlijke verdeling van geld. Dit motiveerde mij om het anders en, in mijn ogen, beter te doen.

Deze passie en gedrevenheid is noodzakelijk om sociaal te ondernemen. De wereld is namelijk gericht op het maken van zoveel mogelijk winst en het zo goedkoop mogelijk aanbieden van producten. Een omslag maken hierin is vrij radicaal. Daarom is het belangrijk dat alle medewerkers de intrinsieke motivatie voelen, van de medewerkers tot aan de directie en de aandeelhouders. Alles is erop gericht om de missie te voltooien.”

Binnen Faircasso doen we ons best om iedereen regelmatig te herinneren aan onze missie. Door middel van inspiratiesessies, 1 op 1 gesprekken met collega’s en door impact doelen concreet te maken. Jaime: “Tegelijkertijd zijn we ook een bedrijf waarin we ook met bedrijfseconomische onderwerpen bezig zijn, salarissen uitbetalen en nieuwe klanten overtuigen van onze missie. Desondanks moet het doel om duurzaam te ondernemen hoog op de agenda staan, anders ebt het weg in de dagelijkse routine. Daarom delen we mooie voorbeelden met elkaar die we in de praktijk tegenkomen. Bijvoorbeeld debiteuren die hun dankbaarheid uitspreken naar ons. Daar doen we het voor!”

Een betere wereld

… begint bij jezelf. Zo cliché, maar waar. Jaime: “Als ik morgen hoor dat ik de wereld niet ga redden met mijn inzet ga ik alsnog op dezelfde voet verder. Want als iedereen ook maar een klein beetje verandert kunnen we gezamenlijk veel impact maken. Niet iedereen hoeft direct perfect te zijn. Voor Faircasso is het ook nog steeds een on-going proces, maar stapje voor stapje blijven we veranderen.”

Voor grote bedrijven zal het niet makkelijk zijn om de verandering te maken, maar wanneer men durft te kiezen voor winstminimalisatie en impact, zullen we zien dat het tij uiteindelijk zal keren. Durf jij af te stappen van het huidige ‘business as usual’? Kies dan voor een eerlijke prijs en een verdienmodel dat goed is voor de wereld. Zo hoeft de volgende generatie niet de prijs voor miljoenenwinst te betalen en kunnen de kinderen weer rustig slapen.

Met welke (kleine) verandering start jij?

Jaime op missie

In ‘Jaime op missie’ neemt de grondlegger van het sociaal incasseren in Nederland, Jaime, je mee in zijn missie naar een ‘schuldenvrij Nederland’. Hoe kunnen we het incassosysteem verbeteren zodat commerciële bedrijven zich niet meer kunnen verschuilen achter de huidige wet- en regelgeving en zodoende veel winst maken op schulden? En hoe kunnen we de overheid in beweging brengen om juist deze wet- en regelgeving aan te passen? Want wij willen mensen overeind helpen en niet verder en onnodig onderuithalen.

blog
Selina van Loon16 November 2022
  • Deel: