De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Den Haag helpt consumenten die niet terecht kunnen bij een commerciële bank voor een krediet. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. In sommige gevallen kunnen zij dan wel terecht bij de GKB voor een sociaal krediet. De GKB is een bank/instelling zonder winstoogmerk. Iedere lening wordt op maat gemaakt. Hoeveel men kan lenen, is afhankelijk van de situatie. Geld lenen is alleen mogelijk indien dit verantwoord gebeurt. Wanneer het de GKB Den Haag niet lukt om een vordering te innen schakelen zij hiervoor Faircasso in. Wij gingen in gesprek met Monique Spoor - Teammanager DSZW bij GKB Den Haag - over de samenwerking met Faircasso.
Monique: "Wij bedienen de onderkant van de maatschappij. Bij een reguliere bank kunnen deze inwoners niet terecht voor een krediet, maar ergens zien wij toch een sociale noodzaak om een krediet te verlenen, dit kan bijvoorbeeld zijn voor een woninginrichting, schulden herfinancieren of een wasmachine. Veel klanten van de GKB komen de betaalafspraken na. Maar ondanks dat ons hele beleid al is ingericht op sociaal incasseren, komen sommigen de afspraken niet na. Wij zijn de gemeentelijke kredietbank - dus als wij niet aan sociaal incasseren doen, wie dan wel? Je ziet dat wanneer je mensen een kans geeft om een bedrag te lenen dat binnen hun budget valt in een looptijd van 3 tot maximaal 5 jaar, de meeste mensen dit netjes afbetalen. Toch zijn er altijd een aantal mensen waarbij dit niet lukt.
Een schuld incasseren is en blijft een beroep, Faircasso laat zien dat ze er toch een stuk beter in zijn dan wij. Zij krijgen klanten wél in beweging om een betalingsregeling af te spreken. De samenwerking is wat mij betreft nu al een succes."
Sinds 2019 ben ik actief in dit team en was ik op zoek naar een nieuwe incassopartner. In het verleden heb ik zelf een team aangestuurd op schuldhulpverlening. Daardoor ken ik de incassobranche ook goed en met hoe sommige van hen te werk kunnen gaan. Dus ik weet ook met welke incassobureaus ik definitief niet zou willen samenwerken, dus ik moest wel persoonlijk overtuigd zijn om mijn naam persoonlijk te verbinden aan een incassobureau. Ik was op zoek naar een bedrijf dat voldoende vertrouwen gaf dat onze klanten niet het vel over de neus werd getrokken, maar het menselijk oogpunt echt in mee wordt geworden.
Vorig jaar stond er een artikel op LinkedIn van Purpose over een onderzoek naar kleinere incassobureaus, over de werking ervan en de mentaliteit erachter. Zodoende ben ik bij Faircasso terecht gekomen en vanaf de eerste afspraak was er een hele goede klik. Ook het verhaal achter Faircasso waar jullie voor staan, dat was iets waar GKB echt naar op zoek was.
"Ik hoop dat creditmanagers en bedrijven die er iets minder sociaal inzitten, dat eens gaan snappen. Je kunt dan wel kostenverhogende maatregelen doorvoeren of de druk opvoeren, maar uiteindelijk krijg je daardoor niet meer geld terug. Hoe angstiger je burgers maakt om de post en voordeur te openen, om betalingsregelingen te treffen die niet haalbaar zijn, hoe aannemelijker het wordt dat je klant de afspraken niet nakomt. Je kunt dan vervolgens boos worden, maar uiteindelijk help je je eigen incasso en branche om zeep. Je kunt dan beter een helpende hand uitreiken dan dat je met een stok gaat slaan en zegt: 'Joh wat ben jij stom geweest en we gooien er nog eens 500 euro bovenop.'
Als je iets afneemt dan moet je ergens voor betalen, zo simpel is het, maar rente op rente, boete op boete én administratiekosten is dat is heel gek. Vervolgens gaan we naar de rechter om gelijk te halen, terwijl iedereen al weet dat de klant moet betalen maar niet kán betalen. We kunnen dan met het vonnis beslag leggen op een bankrekening en nemen weer kostenverhogende maatregelen. Uiteindelijk leidt dit nergens toe omdat er geen geld op die rekening staat.
Faircasso doet dat niet, zij kijken altijd naar wat verantwoord is voor de debiteur én de klant en weten daar een hele goede balans in te vinden."
"De problematiek rondom schulden in Nederland is heel groot. Veel mensen steken hun kop te lang in het zand. In 5 jaar tijd bouwen schulden zich zo ver op dat wij als GKB de klanten ook niet meer kunnen helpen omdat het problematische schulden zijn geworden. Ik hoop dat mensen ons in de toekomst eerder weten te vinden en bij ons aankloppen wanneer wij hen nog kunnen helpen. Mijn wens is dat we alle mensen die geholpen willen worden kunnen helpen en dat ze niet tegen wachtlijsten aanlopen, bureaucratische muren of administratieve rompslomp."
Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacy voorwaarden